שאלות נפוצות בנושא שנת לימוד לפני שירות
אם את שביעיסטית או שמיניסטית שמהרהרת על עתידך, לאן פנייך מועדות, או אם את בת שירות המשרתת את עם ישראל בשירות לאומי או צבאי בשירות אינטנסיבי ושוחק ומרגישה צמאון אדיר ללימוד שירווה את נשמתך העייפה, או נמצאת בשלב אחר של חייך וחשקה נפשך בתורה מדרשת לינדבנאום הוא המקום בשבילך. לשאלות נוספות את מוזמנת לפנות אלינו.
מהו הרעיון הכללי שלאורו המדרשה מחנכת?
מדרשת או"ת לינדנבאום מקווה להוות עבור תלמידותיה מוקד לבירור כנה ועמוק של עצמן ושל יהדותן, ולהוות עבורן נקודת מפגש המחברת בין ה”אני” לבין התורה. המדרשה מאמינה כי חיבור זה יכול להיווצר רק באמצעות היכרות לימודית עם העושר התורני שיש לארון הספרים היהודי להציע לנו. גישה לארון הספרים היהודי, לא יכולה להתקיים ללא רכישת כלים רציניים בלימוד: כלים שיאפשרו לבת לפתוח בעצמה כל ספר מעולם התורה שיעלה על רוחה, להבין ולעמוד על הכתוב בו, באופן עצמאי ולא מתווך. לכן – הגמרא, שהיא הבסיס למרבית החיבורים התורניים, הן מבחינת השפה שלה והן מבחינת התוכן שלה, מהווה אצלנו רכיב לימודי שבלעדיו לא יתכן לימוד תורה והיכרות עם עולם התורה לנשים ומתוך כך עולה וצומחת, מחויבות הלכתית, שמהווה בסיס קיומי בעבודת ה’ וראוי לה שתבסס ותהיה מועצמת על ידי בירור ולימוד מעמיק.
לימוד התורה המתקיים במדרשה, מגלם בתוכו “פלורליזם תורני- רוחני”, מתוך הבנה שכל בת מגיעה מתוך מיקום אינדיווידואלי, ונושאת עמה מטען של שאלות והתמודדויות הייחודיות לה. מה שמתאים לאחת, לא בהכרח מתאים לאחרת, ויש צורך במפגש רחב עם פניה השונות של התורה. למפגש מסוג זה לא ניתן להגיע ע”י הובלת קו- חינוכי נוקשה ומוגדר מדי. לכן- בשונה ממדרשות או ישיבות שחרתו על דגלן דרך חינוכית מסויימת בעלת קו מחשבתי אחיד, בד”כ ע”י התמקדות בתורתה של דמות רוחנית אחת.
מדרשת או"ת לינדנבאום שואפת להפגיש את תלמידותיה עם כיווני מחשבה רבים וגישות שונות. זאת על מנת אפשר לבת לרכוש לעצמה מרחב תורני עצמאי, שבו תוכל למצוא את עצמה מבפנים, ולא מתוך התאמה חיצונית בלבד. כך מתקיימים במדרשה ,זה לצד זה, תורותיהם של הרמב”ם, רמח”ל, רבי נחמן, הרב קוק, הרב סולוביצ’יק, לוינס, ועוד, מתוך אמונה ש”אלו ואלו דברי א-לוהים חיים”.
בנוסף לעצמאות הלמדנית והמחשבתית, המדרשה רואה ערך במפגש עם החברה הישראלית, ובתרומה משמעותית לחברה ולמדינה. השירות הצבאי או השירות לאומי בהן בנות המדרשה נוטלות חלק, מהווה המשך ישיר של שנת הלימוד. בכך הופכת התורה של בית המדרש, לתורת חיים של נתינה ועשייה.
מהו הרעיון הכללי שלאורו המדרשה מחנכת? מהו ``סוג`` התלמידות המגיעות למדרשה?
תלמידות מדרשת או"ת לינדנבאום מגיעות מכל הארץ, מרקעים רבים, “מיקומים רוחניים” ועמדות תורניות, השונות זו מזו. המפגש המגוון בין פרצופים שונים ודעות שונות, הוא לכתחילה, ומהווה חלק מעיצוב העולם התורני של כל אחת. לכן- צורת הלימוד ב”חברותא” מקבלת דגש מיוחד, כמו גם כיתות הלימוד הקטנות שמאפשרות דיאלוג הן עם התלמידות והן עם המלמדים.
מדוע דווקא לימוד גמרא?
התלמוד היינו הספר הבסיסי והשורשי ביותר שעליו מושתת התושב”ע בפרט והיהדות בכלל. צורת החשיבה, הידע, והמטען הרוחני בתלמוד הם אבני יסוד ללמוד כל התורה כולה, וע”כ המדרשה חושבת שלא יתכן שבעידן שעולם הספרים היהודי פתוח לכל מאן דבעי האישה היהודית לא תכיר את הספר החשוב ביותר והמשמעותי ביותר לעולמה הרוחני,כמו כן לתשובה מעמיקה יותר תוכלי להגיע רק לאחר שתתנסי בלימוד גמרא משמעותי בתום שנת הלימוד במדרשה.
כבר למדתי גמרא, ואני לא מתחברת לזה. יש לי מקום במדרשה?
כאמור- שיעורי הגמרא הם רכיב הכרחי בלימוד התורה, ולא ניתן לוותר עליו. יחד עם זאת חשוב לזכור שלימוד גמרא שנעשה במסגרת של תיכון שונה במהותו מהלימוד שנעשה במדרשה. בנות המגיעות בהתחלה עם “אנטי” כלפי הגמרא, במהלך השנה כמעט תמיד נשבות בקסמיה! שלושת קבוצות הלימוד בגמרא מחולקות כך שקבוצה אחת מתאימה לבנות בעלות רקע רציני בגמרא, קבוצה אחרת מתאימה לבנות בעלות רקע כלשהו בגמרא, וקבוצה אחרת מתאימה לבנות חסרות רקע לחלוטין, או בנות בעלות רקע כלשהו אך לא חיובי במיוחד. מעבר להבדלי הרקע בין הבנות, כל אחד מהרמ”ים / ר”מיות ניגש ללימוד הגמרא ממקום אישי שלו: יש לימוד עם דגש יותר “למדני” , ויש המדגישים פנים אחרות.
האם יש במדרשה מענה ללימודי ``פנימיות`` ואמונה?
כמובן. המדרשה מציעה מגוון של לימודי מחשבה, פילוסופיה, חסידות ואמונה, שלוקחים את התורה למקומות משמעותיים ויוצרים השלמה ללימוד הגמרא.
את מוזמנת לצפות במערכת השעות באתר: השיעורים הצבועים בכתום הם בעלי דגש ישיר על מטרות אלו, ושיעורים אחרים לפעמים מכוונים אף הם למקום הזה.
האם יש במדרשה אירועים חברתיים, שבירת שגרה וכדומה?
מדי כמה זמן, המדרשה מקיימת אירועים עם דגש יותר “חברתי” ופחות “לימודי”: סיור לילי בירושלים, ארוחת ערב או שבת בביתו של אחד מאנשי הצוות, טיול של כמה ימים מחוץ למדרשה, ארוחת צהריים על גדותיו של מעין, שבת בראשית במדבר יהודה, סיור שבועי בירושלים בעקבות סופרים ומשוררים הופעות של אמנים המגיעים מבחוץ, ומגוון ערבי חברה ופעילויות שמארגנות המדריכות המסורות והמקסימות.
האם יש קשר אישי עם אנשי הצוות?
המדרשה רואה את לימוד התורה כנבנה מתוך דיאלוג והיכרות אישית של המלמד את התלמידות. הבנות מחולקות לשלוש קבוצות, כאשר לכל קבוצה יש ר”מ/ית שמלמדת גמרא ושיעור בוקר. מלבד המפגש הלימודי, הרמ”ים מעוניינים להכיר כל אחת באופן אישי, על מנת לפנות אליה במקום שהיא נמצאת בו, תוך פיתוח לימוד תורה הייחודי לה כאדם פרטי ולא רק כחלק מהכלל.
באופן טבעי, יש בנות שמעוניינות יותר בקשר אישי ויש כאלה שפחות, ואנשי הצוות מכבדים כל אחת על רצונותיה. כך גם אנשי הצוות הנוספים, שחלקם נוטים להדגיש יותר את ההיכרות האישית, וחלקם פחות.
בנוסף- שתי המדריכות מהוות כתובת- גם אישית וגם לימודית תורנית, עבור כל מי שמעוניינת בכך. חשוב לציין שהקשר האישי עם אנשי הצוות לא אמור להסתיים בתום השנה, והמעוניינות בכך ממשיכות להיות בקשר עם המלמדים גם לאחר שהן יוצאות מהמדרשה.